5 simple recipes

vrijdag, september 30, 2016



PILAV 

Om mij heen merk ik de laatste tijd dat pilav, beter bekend als Turkse rijst, erg populair is. En waarom zou het ook niet: het is lekker, makkelijk te maken en goed te combineren met allerlei soorten vlees en groenten. Heb jij een lekker vlees- of kipgerecht uit de oven klaargemaakt en weet je niet zo goed wat je erbij kan serveren? Pilav natuurlijk! Pilav kan op veel verschillende manieren worden bereidt, en dit is mijn manier:
Dit heb je nodig:
- Een scheutje olie (ik gebruik de mix van zonnebloemolie en olijfolie)
- 3 eetlepels vogeltongetjes (of beter bekend als arpa sehriye)
- 2 of 3 grote theeglazen basmati rijst (zover ik weet zijn alle soorten rijst mogelijk!)
- 2 kipbouillonblokjes van Maggi 
- Roomboter (optioneel)


Ik heb achter de roomboter optioneel geschreven omdat dit "officieel" wel gebruikt wordt om pilav te maken, maar om eerlijk te zijn heb ik dit zelf zelden gebruikt. De enige keren dat ik boter gebruik is wanneer ik de Turkse rijst gebruik. Om eerlijk te zijn gebruik ik die bijna nooit. Ik vind basmati rijst zóveel lekkerder, en iedereen die bij mij komt eten vind mijn Turkse rijst ook heerlijk. En dat is altijd zonder boter! Zoals ik al eerder heb benoemd, pilav kan op vele verschillende manieren klaar worden gemaakt, en dit is mijn manier.
Dit is wat je moet doen:
Als eerst giet je een scheutje olie in de pan. Dit laat je even warm worden. Vervolgens doe je een aantal eetlepels vogeltongetjes naar gevoel erbij. In de benodigdheden heb ik 3 eetlepels gezet, omdat ik denk dat dat ongeveer de minimale hoeveelheid is. Zelf gebruik ik geen specifieke dosering. Ondertussen vul je de waterkoker en zet je hem aan. Je breekt de bouillonblokjes en doet ze in een grote beker. Ondertussen roer je de vogeltongetjes in de olie. Als de vogeltongetjes aardig bruin zijn, naar jouw gevoel bruin genoeg, zet je het vuur op de allerlaagste stand en voeg je de rijst toe in de pan. Roer dit goed door. Je zult zien dat de rijstkorreltjes een beetje nat zullen worden van de olie. Probeer hier niet te lang mee bezig te zijn, want je moet nog het inmiddels gekookte water mengen met de bouillonblokjes in de beker. Voeg het hete water vervolgens dus toe aan de bouillonblokjes en roer dit een beetje door totdat de bouillonblokjes goed zijn opgelost in het water. Wat ik hierna doe is de pan van pit veranderen, omdat mijn de middelste maat van de pitten voor mij op de laagste stand te hard is. De rijst bakt dan van de onderkant aan en in het midden is het dan nog niet gaar genoeg, en dit willen we absoluut niet! Dus als je denkt dat je pit een beetje te groot is, wissel dan naar een kleinere, of de kleinste, en zet deze pit dan ook op de laagste stand! Nadat ik de pan van pit heb veranderd roer ik nog een keer goed door de rijst en voeg ik het bouillonwater toe. Meestal blijft er nog wat bouillon in de beker, voeg hier weer water bij en roer het snel door zodat je dit water ook kan toevoegen. Als je het water aan de rijst hebt toegevoegd roer je nog een beetje en kijk je of er genoeg water in zit. Ik zorg er altijd voor dat je de rijst net niet meer ziet onder het bouillonwater! Blijven roeren totdat er genoeg water in zit, dan snel de deksel erop en de timer op 15 minuten. Als de timer piept, kijk dan even of de rijst al het bouillonwater goed heeft opgenomen (aarzel niet om even te proeven!), als het voor jouw gevoel goed zit is de rijst klaar en kan je het vuur uitzetten en eventueel al opscheppen!


HETE KIPVLEUGELS UIT DE OVEN

Dit heb je nodig:
+/- 500 gram kippenvleugels
1 theelepel knoflookpoeder)
4 eetlepels kipkruiden
4 eetlepels ketjap manis
3 eetlepels chili saus
4 theelepeltjes hete chili vlokken 
Peper
Zout (weglaten als de kipkruiden al zout bevatten)


Dit is wat je moet doen:
Als eerste was je de kipvleugels goed met azijn en citroen, verwijder alles wat je liever niet eet (zoals bijvoorbeeld verloren uiteinden van veren). Vervolgens meng je alle bovengenoemde ingredienten (behalve de kipvleugels!) in een aardig grote kom. Als je klaar bent met het goed mengen van de marinade voeg je één voor één de kippenvleugeltjes toe. Telkens wanneer je een kippenvleugeltje in de kom doet roer je een beetje zodat het vleugeltje onder de marinade zit. Dit herhaal je totdat de vleugeltjes allemaal bedekt zijn met marinade.
Ongeveer anderhalf uur voor je wilt gaan eten verwarm je de oven op 210 graden voor. Bij mij duurt het ongeveer 10 minuten voor de oven om warm te worden. In die tijd pak ik er een ovenschaal bij en vet deze een beetje in met olijfolie. Ik gebruik dan een kwast om de olijfolie zowel op de bodem als aan de zijkanten van de schaal te besmeren (dit scheelt echt megaveel bij het schoonmaken van de schaal later!). Dan pak ik de inmiddels lekker gemarineerde kippenvleugeltjes uit de koelkast en giet alles in de schaal. Ik zorg er hierbij voor dat elk kippenvleugeltje echt óp de schaal ligt, dus dat er niet nog een ander stukje kip onder ligt. Ik bedek dan de schaal met aluminiumfolie (ik doe altijd de glanzende kant naar beneden, omdat de glanzende kant ervoor zorgt dat de warmte binnen blijft) en prik met een tandenstoker een stuk of 15 gaatjes in de folie. Let erop dat de gaatjes niet te groot zijn! Als de oven dan al warm genoeg is, leg ik de schaal erin en zet de timer op 45 minuten. Als deze 45 minuten voorbij zijn, is het de bedoeling dat je de folie eraf haalt, en het geheel nog ongeveer 20 á 25 minuten in de oven laat (zodat je een mooi goudkleurig laagje op je vleugeltjes krijgt). 
Deze vleugels zijn trouwens heerlijk met de eerdergenoemde pilav!


PASTASALADE

Dit heb je nodig:
Pasta 
Rode, groene of gele paprika (of allemaal)
Komkommer
Tomaat
Mais
Olijfolie
Zout
Tonijn uit blik (optioneel)
Calve Yofresh
Gedroogde munt


Zoals je hierboven leest heb ik geen hoeveelheden bij de ingredienten gezet. Dit kan je helemaal zelf afstemmen. Wil je meer pasta minder groenten? Dat kan! Geen paprika? Dit raad ik niet aan, maar het kan ook! Maak het zo gek en wild als je maar wilt. 
Dit is wat je moet doen:
Vul een pan met water, giet er een scheutje olijfolie in, strooi er een beetje zout overheen en laat het koken. Vervolgens kook je de pasta zoals op de verpakking staat beschreven.
Vervolgens snij je alle groenten in kleine (of grote, wat je zelf liever hebt) stukjes. Als de pasta klaar is spoel je die even met koud water en laat je het afkoelen. Als de pasta is afgekoeld voeg je de groenten, en eventueel ook het tonijn uit blik, toe aan de pasta en roer je ze goed door elkaar. Voeg vervolgens de gewenste hoeveelheid Calve YoFresh toe aan de mix. Strooi er een beetje gedroogde munt overheen and you are good to go.


AARDAPPELGRATIN

Dit heb je nodig:
200 ml slagroom
1 ei
Zout en zwarte peper naar smaak
800 gr aardappelschijfjes (voorgekookt)
1 teentje knoflook, geplet (optioneel)
1 eetlepel boter
Geraspte kaas


Dit is wat je moet doen:
Als eerst verwarm je de oven voor op 180 graden. Dan klop je de slagroom, zout, en peper in een kommetje. Als je dit hebt gedaan wrijf je een ovenschaal van binnen helemaal in met de geplette knoflook. Om het nog makkelijker voor jezelf te maken kan je ook in plaats van een geplette knoflook, knooflookpoeder lichtjes over de ovenschaal strooien. Hierna vet je de schaal in met 1 eetlepel boter. Verdeel de aardappelschijfjes dan gelijkmatig in de schaal en schenk het roommengsel eroverheen. Als laatste bestrooi je het geheel met lekker veel geraspte kaas. Als je denkt dat er genoeg kaas op ligt zet je de ovenschaal in de inmiddels warme oven voor 45 minuten. Smullen maar!


KÖFTE (GEHAKTBALLETJES) UIT DE OVEN

Dit gerecht heb ik de eerste week dat ik getrouwd was gevonden op mijnmixedkitchen.blogspot.nl en bereid. Het viel zo goed in de smaak dat ik het zo vaak heb gemaakt, dat ik het nu bijna niet meer kan eten. Toch blijft het heerlijk en lekker makkelijk om af en toe te maken. 
Dit heb je nodig:
300 gram rundergehakt
1 ui
Handjevol platte peterselie
1 ei
1 klein handje paneermeel
Zout, peper, paprikapoeder en komijn naar smaak


Dit is wat je moet doen:
(dit recept is letterlijk overgenomen uit mijnmixedkitchen.blogspot.nl en kan je daar ook vinden inclusief handige foto’s!)
Snipper de ui fijn (echt fijn, anders vallen de köftes straks uit elkaar) en hak de peterselie fijn (gebruik echt verse platte peterselie, dat geeft de typische smaak aan köfte). Meng het gehakt met de ui, peterselie, ei, paneermeel en kruiden. Kneed het gehakt goed door (ik houd niet van het gevoel van rauw ei, dus ik roer het eerst door met een vork en ga dan kneden) en vorm balletjes van het gehakt die je een beetje plat drukt. 
Het beste is om de köftes nu eerst (afgedekt) een paar uur in de koelkast te laten opstijven zodat ze niet uit elkaar vallen, maar dit hoeft niet per sé als je geen tijd hebt. Leg een vel bakpapier op je ovenbakplaat en zet de grill van de oven op de hoogste stand. Leg de köftes op het bakpapier en zet ze in het midden van de oven. Na ongeveer 7 minuten draai je ze allemaal even om en na nog een minuut of 5 zijn ze waarschijnlijk goed gekleurd en gaar. 
Ook deze köfte is heerlijk met pilav en een kleine salade van tomaat en komkommer.

Dit waren ze dan, 5 heerlijk en simpele recepten waarvan ik vind dat ieder bruidje ervan op de hoogte moet zijn. Deze gerechten maak ik zelf (na bijna 2 jaar huwelijk) nog steeds op die dagen dat je wel lekker wilt eten, maar geen zin hebt in al dat gedoe in de keuken. 
Wil je lekker lang in de keuken staan voor een uitgebreid 8 gangen-diner met jouw kersverse echtgenoot? Kijk dan op de blogs van mijnmixedkitchen (vooral turkse gerechten) en kookhoekjevanxfaatje en ik weet zeker dat hij nooit meer uit eten zal willen. Welke man wil nou uit eten als hij een eersteklas chefkokkin in huis heeft?

Liefs, Sarsoera

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Contact

Do you have a question, a suggestion or do you just want to say hello? You can always hit me up by sending me an e-mail to:
sarsoera.s@gmail.com
♥♥♥
"Don't ever let the fear of striking out keep you from playing the game."
- A Cinderella Story
(2004)

Subscribe