How to: omgaan met een onzuivere huid

maandag, oktober 31, 2016



Iedereen heeft er weleens last van gehad: een onzuivere huid. Eerste gedachte die dan vanzelfsprekend bij je opkomt is dat je de beste foundation of concealer moet vinden om alles te verbergen. Hoe natuurlijk je reactie om alles te camoufleren ook is, vaak doet die foundation of concealer je huid meer slecht dan goed. Je poriën raken nóg meer verstopt en je onzuivere huid verslechterd. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Wil jij weten hoe je het beste je onzuivere huid kan aanpakken? Lees dan gezellig even verder.

Een onzuivere huid kan het gevolg van een heleboel verschillende factoren zijn. Bij de één is het genetisch bepaald, en de ander krijgt alleen maar puistjes als ze slecht eten of een hele stressvolle periode in hun leven meemaken. Vaak kan je goed zien wat de oorzaak van je onzuivere huid is door de plek waar de meeste onzuiverheden in je gezicht voorkomen. Onzuiverheden op je kin hebben meestal met je hormonen te maken, terwijl puistjes in je nek komen doordat je veel stress hebt. Vaak zegt de plek waar je onzuiverheden voorkomen ook veel over de gezondheid van je lichaam. Je gezicht geeft je in feite een waarschuwing dat er iets mis is en dat je daar wat aan moet doen.



Let op je dieet
Wat veel, vooral jongere, meiden niet weten is dat je je huid niet alleen verzorgt door allerlei (dure) crèmes of reinigingslotions te gebruiken. De juiste manier om je huid te verzorgen is van binnenuit. Dat betekent dat je goed op moet letten wat je eet. Zorg ervoor dat je voedingsstoffen binnenkrijgt die ervoor zorgen dat je huid niet uitdroogt. Zo zijn wortels en groene thee goed om onzuiverheden tegen te gaan. 
Wat mij bijvoorbeeld goed heeft geholpen is het schrappen van bepaalde voedingsmiddelen uit mijn dieet. Heel mijn leven heb ik bijna elke dag boter (op brood, in het eten) gegeten, en had al die tijd last van een onzuivere huid. Op een dag besloot ik boter uit mijn dieet te schrappen en guess what?! Na een week waren mijn onzuiverheden al bijna weg. Eet jij elke dag bijvoorbeeld boter, kaas of misschien iets anders? Probeer eens een tijdje dat product uit jouw dieet te schrappen en kijk wat het met jouw huid doet. Dit betekent niet dat je dat product nooit meer kan eten, ikzelf eet af en toe ook weleens boter. Maar eet ik teveel van iets waar boter in zit of eet ik een paar dagen achter elkaar eten waar boter in verwerkt is, dan zie ik dat wel meteen aan mijn huid.
Indien jullie geïnteresseerd zijn in een aparte blogpost waarin ik alle voedingsmiddelen die goed of juist slecht voor je zijn uitgebreid behandel, laat het me dan weten in de reacties en ik zal er zo snel mogelijk over posten!

Reinig je huid grondig
Het goed reinigen van je huid is natuurlijk erg belangrijk om je onzuiverheden tegen te gaan, dit weet natuurlijk iedereen. Wat men meestal niet weet is hóe de huid gereinigd moet worden en hoevaak. Het is belangrijk om je huid twee maal per dag grondig te reinigen: 's ochtend als je opstaat en 's avonds voor het slapen gaan. Vooral het laatste is erg belangrijk, je huid heeft gedurende de dag namelijk veel te verduren gehad. De afvalstoffen en gassen in de lucht zijn erg schadelijk voor je huid. Ook het dragen van make-up is erg zwaar voor je huid (was dit er altijd af!). Je poriën hebben het nodig om goed te kunnen ademen gedurende de nacht. Was daarom je gezicht goed met lauw water om de poriën open te krijgen. Als je klaar bent, spoel dan even af met koud water om de poriën weer te sluiten. Let er wel op dat je niet je gezicht wast met heet water en gebruik ook geen standaard zeep, dit droogt namelijk je huid uit waardoor het meer talg produceert. Als jouw huid overtollig talk produceert zal dit uiteindelijk er weer voor zorgen dat jij een onzuivere huid krijgt, en dit wil je natuurlijk niet!
Weet je niet goed welke producten je het beste kan gebruiken voor het reinigen van je huid? Binnenkort zal ik een blogpost plaatsen met de reiniging- en verzorgingsproducten waar ikzelf een hele goede ervaring mee heb en die ik iedereen kan aanraden.

Zorg voor een schoon milieu
Vaak komen onzuiverheden telkens terug omdat er bepaalde factoren zijn die telkens in aanraking komen met je gezicht en voor deze onzuiverheden zorgen. Het allerbelangrijkste hierin is toch echt je kussensloop. Zorg ervoor dat jij de enige bent die op je kussen slaapt, dus geen gezinsleden die even je kussen komen lenen. Wees maar lekker gierig om je kussentje, hij is namelijk erg belangrijk om onzuiverheden tegen te gaan! Zorg er ook voor dat je je kussensloop regelmatig verwisseld, probeer niet vaker dan twee nachten achter elkaar op een kussensloop te slapen zonder deze gewassen te hebben. In twee nachten heb je namelijk zoveel dode huidcellen, kwijl en viezigheid van je haar op je kussen liggen. Geloof me, daar wil je echt geen derde nacht op slapen!
Één 'tip' die ik zelf erg lastig vind om uit te voeren is het proberen om zo weinig mogelijk mensen te kussen op hun wang. In mijn cultuur is het gebruikelijk dat als jij in een kamer vol met bekenden binnenstapt, dat je gezellig alle dames afgaat om ze vier (of meer) kusjes op de wang te geven. Dit is niet altijd hygiënisch. Vooral als diegene die je wilt groeten ook erg veel last heeft van onzuiverheden. Heb jij echt zoveel last van je onzuivere huid dat je het aandurft om iedereen alleen met de hand te groeten? Good for you! Ikzelf vind het erg belangrijk om niemand te beledigen en geef daarom trouw iedereen kusjes, waar mijn gevoelige huid niet altijd blij mee is.

Stoom je huid!
Heb jij een zware week achter de rug en weet jij zeker dat je huid heel veel vuil te verduren heeft gekregen? Stoom je huid! Dit zorgt ervoor dat hardnekkig vuil wordt verwijderd. Ook wordt je huid er lekker zacht van (waardoor je die vieze mee-eters makkelijker kunt verwijderen). Zorg er wel voor dat je je huid na het stomen goed verzorgt door een hydraterende dag- of nachtcrème aan te brengen. Tip: doe een paar theezakjes kamillethee in je stoombad, dit heeft een nóg verzachtende werking!

Tea tree producten
Tea tree olie werkt heel goed om je huid te desinfecteren. Ik raad het daarom aan om even een kijkje te nemen bij Holland & Barett (voorheen de Tuinen) en daar een aantal producten van de tea tree lijn aan te schaffen. Het heeft voor mij extreem goed gewerkt bij mijn onzuivere huid. Nog altijd heb ik de tea tree gel thuis liggen, wanneer er af en toe een puistje opduikt behandel ik hem meteen met de gel. Ik smeer de gel twee keer per dag op mijn gezicht na het wassen, en de puistjes zijn na een dag of twee al weg! Ik moet eerlijk bekennen, de geur zal niet het lekkerste zijn wat je ooit geroken hebt maar het is het zeker waard om die onzuiverheden weg te krijgen!



Heb jij ook een onzuivere huid en heb je hier wat nieuws geleerd? Laat het me weten in de reacties! Vind het namelijk geweldig om jullie ervaringen en eventuele tips die ik over het hoofd heb gezien te lezen. Willen jullie dat ik op een bepaald gedeelte dieper in ga? Dit doe ik graag, enige wat je hoeft te doen is laten weten wat je wilt lezen en ik zorg ervoor dat ik ermee aan de slag ga!


Liefs, Sarsoera.


You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Contact

Do you have a question, a suggestion or do you just want to say hello? You can always hit me up by sending me an e-mail to:
sarsoera.s@gmail.com
♥♥♥
"Don't ever let the fear of striking out keep you from playing the game."
- A Cinderella Story
(2004)

Subscribe