How to: Je gezicht grondig reinigen

vrijdag, december 09, 2016


Dat het belangrijk het is om je gezicht goed te reinigen aan het einde van de dag weten we inmiddels allemaal, maar hoe doe je dat eigenlijk het beste? Er zijn immers geen regels betreft het reinigen van je gezicht, iedereen doet het anders. Er is ook geen 'correcte' manier van het reinigen van je gezicht, iedere huid is uniek. Daarom is het belangrijk om te experimenteren met producten, dit raad ik iedereen ook echt aan. Gewoon blijven proberen totdat je de perfecte combinatie van producten hebt gevonden! 

Op internet zijn er genoeg bloggers, YouTubers en zelfs gediplomeerde experts die beweren dé routine te hebben die wonderen doet. Maar elke huid is anders en wat voor hun goed werkt hoeft bij jou niet per se een wondermiddel te zijn.

Hieronder zal ik jullie vertellen hoe ik zo uitgebreid mogelijk mijn gezicht reinig. Ik neem er alle tijd voor, want het kan even duren. Wanneer ik deze routine inplan zorg ik ervoor dat ik alleen thuis ben en een lekker rustig muziekje op heb. Heerlijk ontspannen momentje voor op mijn vrije dag!




1. Hardnekkig vuil verwijderen *******
Als eerst maak ik mijn gezicht goed schoon. Hiervoor gebruik ik de Purity Made Simple One-Step Facial Cleanser. Dit is een goede gezichtsreiniger die al het hardnekkig vuil van je gezicht af haalt. Ik gebruik deze ook om mijn make-up van mijn gezicht af te wassen, voelt zoveel beter aan dan reinigingsdoekjes! De gezichtsreiniger is als volgt te gebruiken: ik maak altijd mijn handen nat met een beetje lauw water en doe een beetje van de gezichtsreiniger in mijn handpalm. Ik masseer dan de de reiniger goed in de huid van mijn gezicht. Heb je oog make-up op? Wees niet bang om ook goed de oogleden en de huid rondom je oog goed te masseren. Ondertussen maak ik altijd nog één keer mijn handen nat en zorg ervoor dat ik alle delen van mijn gezicht goed heb gemasseerd heb met het product. Vervolgens spoel ik mijn gezicht goed met lauw water. Wanneer mijn gezicht goed schoon is gespoeld pak ik een schone (!) handdoek en dep (niet wrijven!) ik mijn gezicht droog. Let erop dat je hier echt een schone handdoek voor nodig hebt. Je hebt namelijk net je gezicht schoon gemaakt, het is niet de bedoeling dat je eventuele bacteriën die op de handdoek zijn op je gezicht zet. Ik gebruik hier altijd kleine handdoekjes voor, die zijn voor een klein prijsje te verkrijgen bij de action. Ik heb er een heleboel van thuis liggen en zorg ervoor dat elke keer ik mijn gezicht afdroog ik een schone pak.
Als ik klaar ben met het 'wassen' van mijn gezicht ga ik er nog overheen met een watje gevuld met Garnier Skin Naturals Micellair Reinigingswater voor de Gevoelige Huid. Dit om dat laatste beetje make-up dat nog op mijn gezicht zit eraf te halen.

2. Scrubben ***
Als mijn gezicht goed schoon is zet ik een lekker drankje voor mezelf klaar en hou ik een kleine pauze. Door deze pauze gun ik mijn gezicht even wat rust voordat ik doorga met de volgende stap. Wat ik ook altijd doe is even de wasbak goed schoonmaken, en een nieuw handdoekje klaarleggen. En de scrub erbij pakken die ik ga gebruiken. Ik heb momenteel twee scrub crème die ik afwisselend gebruik voor het scrubben van mijn gezicht. Als ik die week nogal last heb gehad van onzuiverheden pak ik de Kruidvat Originals Tea Tree Scrubcrème erbij. Indien ik geen last heb van een onzuivere huid zet ik de Kruidvat Originals Intensieve Reiniging Scrubcrème met Abrikoos voor intensieve reiniging klaar.
Voor ik de scrub crème erbij pak maak ik mijn gezicht nat met lauw water. Vervolgens verdeel ik de scrub crème over mijn gezicht en masseer het (heel voorzichtig!) in mijn huid. Maak hiervoor cirkelvormige bewegingen met je handen. Na een paar minuutjes spoel ik mijn gezicht weer met lauw water en dep het weer droog met een schoon handdoekje.

3. Stomen *
Na het scrubben pak ik er een schone kom en een schone (wat grotere) handdoek bij. Ik zet wat water aan de kook en pak er een zakje kamillethee bij. Als de water kookt doe ik deze in de schone kom en voeg ik er een zakje kamillethee aan toe. De kamillethee zorgt voor een kalmerend effect. Vervolgens hou ik mijn gezicht bij het hete water en zet een handdoek over mijn hoofd en de kom, zodat de stoom niet ontsnapt. Let erop dat je je gezicht niet te dichtbij houdt! Na een paar minuten komt er niet meer zoveel stoom uit het water en haal ik mijn hoofd uit het 'stoombad'.

4. Mee-eters bestrijden **
Na het stomen ga ik meteen over op het bestrijden van mee-eters. Hiervoor heb ik twee 'methodes' die ik afwisselend gebruik. De eerste is mijn mee-eters per stuk proberen te verwijderen met mee-eter verwijderaar. Door het stomen staan de poriën wijd open en kun je de mee-eter er letterlijk uitdrukken met behulp van de kant met het rondje. De tweede, en makkelijkste, methode (deze methode gebruik ik eigenlijk het meest, zeker wel één keer per week) is het gebruiken van de Poriënstrips van de Action. Zorg ervoor dat je neus goed nat is voor je de strip aanbrengt, dan werkt de strip namelijk beter. De strip laat je ongeveer tien minuten goed zitten en trekt hem er dan af. Je kan op de strip goed zien of hij zijn werk goed heeft gedaan of niet.

5. Detox **
Voor het 'detoxen' van mijn gezicht gebruik ik de L'Oreal Pure Clay Detox Masker. Dit is een kleimasker dat het gezicht als het ware 'ontgift'. Let er wel op dat als jij een lange tijd je gezicht niet grondig hebt gereinigd dit masker ervoor kan zorgen dat onzuiverheden die onder de huid schuilen naar boven komen. Dit lijkt negatief, maar het is juist erg belangrijk dat jouw gezicht zo diep mogelijk goed schoon is. Het is dus eigenlijk heel goed dat deze gifstoffen het huid verlaten.
Op de verpakking staat hoe je het masker het best kunt gebruiken: "Op een gereinigd gezicht: breng 2 tot 3 keer per week een fijne laag aan met uitzondering van de oogcontouren en de mond. Laat het masker 5 tot 10 minuten drogen tot het een grijze kleur krijgt en spoel het vervolgens af met lauw water." Nadat ik het masker goed weg hebt gespoeld met lauw water, laat ik het water uit de kraan goed koud worden. Als het water echt goed koud is spoel ik mijn gezicht nog even af met koud water. Dit zodat mijn poriën zich weer sluiten en er geen viezigheden meer in kunnen komen. Vervolgens dep ik mijn gezicht weer droog met een schoon handdoekje.

6. Dag- en/of Nachtcrème *******
Na het detoxen van mijn gezicht is het tijd voor goede hydratatie. Hiervoor gebruik ik mijn standaard dag- of nachtcrème. Ik gebruik zelf wel aparte dag- en nachtcrème's maar denk eraan om over te stappen naar een goede crème die goed is voor zowel overdag als 's nachts. Momenteel gebruik ik de volgende dag- en nachtcrème's:
L'Oreal SkinPerfection Dagcrème, deze gebruik ik wanneer ik geen last heb van mijn huid;
Olaz Regenerist 3 zone Anti-verouderings Nachtcrème, ook deze gebruik ik wanneer ik geen last heb van mijn huid;
De Tuinen Tea Tree Dag- en Nachtcrème, deze gebruik ik wanneer ik erg veel last heb van onzuiverheden.

7. Oogcrème *******
Als de dag- en/of nachtcrème goed ingetrokken is, is het tijd voor nog één laatste stap: het verzorgen van de huid rondom (en vooral onder!) je ogen. Dit heb ik heel lang niet gedaan, maar sinds ik hier een paar maanden meer aandacht aan besteed merk ik pas hoe belangrijk het is om de huid onder je ogen goed gehydrateerd te houden. Kringen onder je ogen kunnen een heleboel oorzaken hebben zoals vermoeidheid, stress en weinig slaap, maar de belangrijkste reden is toch echt dat de onderogen niet genoeg gehydrateerd zijn. Dit zorgt dat ook voor de donkere kleur die dan onder de ogen ontstaat. Ik heb een heleboel verschillende oogcrème's uitgeprobeerd en momenteel gebruik ik de crème die naar mijn mening de beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft. De oogcrème werkt heel goed en is ook zeer betaalbaar. Er zijn natuurlijk wel andere oogcrème's die nog veel beter werken, maar die vallen net buiten mijn budget. De oogcrème's die ik afwisselend gebruik zijn de Kruidvat Originals Hydraterende Oogcrème en de Kruidvat Originals Vitaliserende Oogcrème. Ik heb altijd maar heel weinig nodig, waardoor een potje aardig lang meegaat!


Zoals je al hebt gelezen is dit niet een routine die je zo één-twee-drie elke dag kunt uitvoeren. Het is belangrijk dat je er goed de tijd voor neemt en als je werkt en/of naar school gaat heb je hier niet elke dag de tijd voor. Mocht je hier wel elke dag de tijd voor hebben adviseer ik het niet. Sommige producten, zoals de maskers, scrubs en poriënstrips, kunnen namelijk niet elke dag gebruikt worden. Op de verpakking kun je meestal lezen hoe vaak je een product per week kunt gebruiken.
Ik voer deze routine meestal één keer per week uit. Sommige weken kom ik er niet aan toe en dan sla ik het helaas over, wie wilt er namelijk nou geen verwendagje?!
Sommige stappen voer ik meerdere keren per week uit, hiervoor zijn de sterretjes. Het aantal sterretjes achter de stap geeft aan hoevaak ik de stap per week uitvoer. Scrubben doe ik bijvoorbeeld drie keer per week en 'detoxen' doe ik twee keer per week.

Alle producten in de post zijn gelinkt naar de webshops waar deze te verkrijgen zijn. Behalve de poriënstrips, deze heb ik gelinkt naar een afbeelding zodat je kunt zien hoe het product eruit ziet. Action heeft helaas geen webshop.

Heb jij veel aan deze post gehad, of heb jij misschien suggesties voor stappen die ik eventueel aan mijn routine toe kan voegen? Let me know in de reacties! 



You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Contact

Do you have a question, a suggestion or do you just want to say hello? You can always hit me up by sending me an e-mail to:
sarsoera.s@gmail.com
♥♥♥
"Don't ever let the fear of striking out keep you from playing the game."
- A Cinderella Story
(2004)

Subscribe